Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

Zakelijk inkopen bij Aliexpress


Hayes

Vraag

Hi! Enig idee hoe je als onderneming kan inkopen bij Aliexpress?
Ik ben nu tegen het probleem aangelopen dat ik als consument inkopen heb gedaan, en er dus btw in rekening is gebracht.
Dat kan ik alleen in NL niet meer aftrekken omdat de btw niet aan NL betaald is... 

Ik wil voorkomen dat ik deze fout weer maak... Tips?
Ik heb begrepen dat ik in elk geval moet vragen om een factuur met 0% btw. En dan zou ik die factuur door de douane moeten laten klaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben hier overigens nog compleet bleu in. Ik heb alle zaken verder op orde, maar met die btw stoei ik echt enorm. Ik heb meerdere webinars van de belastingdienst bijgewoond en zelfs er kort over kunnen chatten, maar een duidelijk antwoord wil op zich laten wachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 uren geleden, Hayes zei:

Hi! Enig idee hoe je als onderneming kan inkopen bij Aliexpress?
Ik ben nu tegen het probleem aangelopen dat ik als consument inkopen heb gedaan, en er dus btw in rekening is gebracht.
Dat kan ik alleen in NL niet meer aftrekken omdat de btw niet aan NL betaald is... 

Ik wil voorkomen dat ik deze fout weer maak... Tips?
Ik heb begrepen dat ik in elk geval moet vragen om een factuur met 0% btw. En dan zou ik die factuur door de douane moeten laten klaren?

Btw

Bij invoer in Nederland betaal je naast eventuele invoerrechten ook Nederlandse btw. In je standaard btw-aangifte trek je de betaalde btw als voorbelasting af. Dit werkt hetzelfde als bij je inkopen in Nederland. Tenminste, als je recht hebt op btw-aftrek. Als je regelmatig importeert en recht hebt op btw-aftrek, vraag dan een vergunning artikel 23 aan bij de Belastingdienst. Met deze vergunning betaal je op het moment van invoer geen btw. In je aangifte geef je de btw aan en trek je deze weer af als voorbelasting. Per saldo betaal je dan niets.

Als Chinese leveranciers een btw-identificatienummer in Nederland hebben, mogen zij Nederlandse btw in rekening brengen. Zij verzorgen dan ook een btw-aangifte in Nederland. Als je recht hebt op btw-aftrek, trek je de betaalde btw aan je Chinese leverancier als voorbelasting af in je standaard btw-aangifte. Per saldo betaal je dan niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 uren geleden, Hayes zei:

Ik ben hier overigens nog compleet bleu in. Ik heb alle zaken verder op orde, maar met die btw stoei ik echt enorm. Ik heb meerdere webinars van de belastingdienst bijgewoond en zelfs er kort over kunnen chatten, maar een duidelijk antwoord wil op zich laten wachten...

KVK is altijd behulpzaam, daar vind je ook info over artikel 23 en de juiste documenten. Google helpt me ook altijd🤣😉.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minuten geleden, Martijn224 zei:

Btw

Bij invoer in Nederland betaal je naast eventuele invoerrechten ook Nederlandse btw. In je standaard btw-aangifte trek je de betaalde btw als voorbelasting af. Dit werkt hetzelfde als bij je inkopen in Nederland. Tenminste, als je recht hebt op btw-aftrek. Als je regelmatig importeert en recht hebt op btw-aftrek, vraag dan een vergunning artikel 23 aan bij de Belastingdienst. Met deze vergunning betaal je op het moment van invoer geen btw. In je aangifte geef je de btw aan en trek je deze weer af als voorbelasting. Per saldo betaal je dan niets.

Als Chinese leveranciers een btw-identificatienummer in Nederland hebben, mogen zij Nederlandse btw in rekening brengen. Zij verzorgen dan ook een btw-aangifte in Nederland. Als je recht hebt op btw-aftrek, trek je de betaalde btw aan je Chinese leverancier als voorbelasting af in je standaard btw-aangifte. Per saldo betaal je dan niets.

Bedankt voor je reactie! Alleen in mijn geval is er wel vervoerd naar Nederland, maar hebben ze mij gezien als consument. Ik heb dus geen NL btw betaald, maar (vermoedelijk) Chineze btw. Volgens de belastingdienst mag ik dat niet berekenen in mijn voorbelasting, omdat ik alleen NL btw mag aftrekken. 

Omdat ik als consument ben gezien, zie ik ook zaken als invoerrechten en verzending niet op de factuur staan. 
Ik heb inderdaad gelezen over artikel 23, maar zit nu vooral nog met de vraag hoe ik kenbaar maak dat ik geen consument ben. Als je via Aliexpress besteld blijken ze je namelijk standaard zo te zien. Ik heb nog gekeken of je ergens als onderneming een inlog kan maken, maar ben niet veel wijzer geworden helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 minuten geleden, Hayes zei:

de vraag hoe ik kenbaar maak dat ik geen consument ben

Aan Alixpress? Dan zou ik rechtstreeks met de verkoper contact opnemen.

Ik ben geen expert! Hopelijk dat die hier nog gaan reageren. Misschien dat @Martin dit weet?

Volgens mij is het zo dat je altijd btw betaal en dat je die terug krijg als je een artikel 23 heb aangevraagd(op Ali in ieder geval).

Bij een artikel 23(als deze is goedgekeurd) krijg je een EORI-nummer deze vermeld je als naam of adres zodat deze op je invoice/factuur komt van Ali. 

Het handboek van de belastingdienst kan je ook eens lezen als je dat nog niet gedaan heb. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 minuten geleden, Martijn224 zei:

Aan Alixpress? Dan zou ik rechtstreeks met de verkoper contact opnemen.

Ik ben geen expert! Hopelijk dat die hier nog gaan reageren. Misschien dat @Martin dit weet?

Volgens mij is het zo dat je altijd btw betaal en dat je die terug krijg als je een artikel 23 heb aangevraagd(op Ali in ieder geval).

Bij een artikel 23(als deze is goedgekeurd) krijg je een EORI-nummer deze vermeld je als naam of adres zodat deze op je invoice/factuur komt van Ali. 

Het handboek van de belastingdienst kan je ook eens lezen als je dat nog niet gedaan heb. 

 

Onder de 150 euro berekend Ali expres de btw, invoerrechten hoeft niet onder de 150. Als je daarboven komt trekt aliexpres de handen er vanaf en zal de postdienst in Nederland dit gaan berekenen.

Als je artikel 23 hebt kun je je btw nummer invoeren ergens op Ali expres, als het goed is word er dan geen btw berekend.

----

Er word wel 21% berekend, geen Chinese tarieven. Als je verzendopties binnen Europa kiest kun je een factuur downloaden die vaak wel volstaat met adres etc. Buiten Europa krijg je vaak een factuur zonder adres. Dan gebruik ik Ali invoice plugin. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
17 minuten geleden, Martin zei:

Onder de 150 euro berekend Ali expres de btw, invoerrechten hoeft niet onder de 150. Als je daarboven komt trekt aliexpres de handen er vanaf en zal de postdienst in Nederland dit gaan berekenen.

Als je artikel 23 hebt kun je je btw nummer invoeren ergens op Ali expres, als het goed is word er dan geen btw berekend.

----

Er word wel 21% berekend, geen Chinese tarieven. Als je verzendopties binnen Europa kiest kun je een factuur downloaden die vaak wel volstaat met adres etc. Buiten Europa krijg je vaak een factuur zonder adres. Dan gebruik ik Ali invoice plugin. 

Enorm bedankt!! Hier kan ik verder mee. Jij ook bedankt @Martijn224! Dit helpt allemaal een hoop! 😄

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden