Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

PC Upgrade set


Aanbevolen berichten

Hallo AliExpress fans, long time no see maar het vakantiegeld is binnen en mijn pc kan wel een oppepper gebruiken dus maar weer eens geshopt bij ome AliExpress. De bestelling is de deur uit en bestaat uit de volgende componenten:

De voeding:

Screenshot_20230529-084106.thumb.png.b9586cbaa5a8fbbb0a3df7f79cc77c8b.png

 

Niet de duurste maar 700 Watt en 80+ gecertificeerd dus ruim voldoende om mijn moederbord / processor en videokaart met nog wat harde schijven van sap te voorzien.

De Moederbord combinatie:

Screenshot_20230529-084126.thumb.png.7120cd998bef062d241325068bb7f7a7.png

 Een ouder Type X79 Moederbord met een Xenon E5 2650 V2 processor, koeler, 32 GB DDR3 geheugen en 256 GB SSD voor het besturingssysteem te weten Windows 11. Dit is zo goedkoop omdat het en een oude processor is met geheugen en ook nog eens gebruik is.

Als ex PC bouwer weet ik dat als iets eenmaal de 3 testdagen doorstaan heeft het blijft leven todat het stuk gaat, nu zeggen jullie he he das logisch maar daar bedoel ik dus mee dat de test fase achter de rug is omdat het gebruikt is en ik dus nog jaren plezier ervan kan beleven aangezien het niet maximaal hoeft te werken bij mij maar optimaal.

Zelf zijn mijn pc's nu ook al zo ongeveer 12 en 14 jaar oud en draaien nog steeds op Windows 11 terwijl ze eigenlijk dus niet ondersteund worden door Microsoft Windows 11 maar dat is weer een ander verhaal.

Last but not least de videokaart:

Screenshot_20230529-084149.thumb.png.648607bde2a3c90003f6d0cfb3cb2f5a.png

Ook deze is een "nieuwe" ouden kaart waarvan het mij niet duidelijk is of ze Nieuw of Refurbished is maar ik neem aan het laatste. Bij aankomst weet ik er meer over te vertellen maar behalve de voeding en het moederbord dus alles her-gebruik materiaal wat wel zo milieu vriendelijk is en best nog een paar jaartjes mee kan. Zo denk ik aan mijzelf en het milieu 😃 De oplettende lezer weet dat het mij € 235,- en een beetje gekost heeft en dat is voor deze spullen ofschoon gedeeltelijk gebruikt een koopje. 

Zodra de spullen binnen zijn volgt het vervolg, de montage.

Gr Gerard.

aangepast door De-witte
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De spullen zijn binnen.

Moederbordupgradeset.thumb.jpg.559206f61d3afbdd8e004cf76ae9f45a.jpg

De Elsa Radeon RX 580 8 GB Videokaart met Processor koeler, voeding en het moederbord setje.

 

Moederbord.thumb.jpg.c268c09f42221ee9e261c38dec344b3f.jpg Van links naar rechts:

De NVMe 256Gb ssd merkloos nieuw daarnaast de 4 8GB Samsung EEC geheugen chips schroefjes voor bevestiging koeler en de koeler zelf daaronder het moederbord met SATA kabel en de IO Schield het plaatje wat de moederbord aansluitingen afdekt.

Het Moederbord, De PC Voeding, NVMe SSD, Processor koeler en de Videokaart zijn spiks-plinter-Nieuw.

De Processor en het geheugen zijn gebruikt maar zo goed als nieuw.

En inmiddels alles ingebouwd en na de nodige updates en driver installatie werkt het zoals verwacht ontzettend goed zoals HW info mij verteld op onderstaande afbeelding.

HWInfo.thumb.jpg.582b9aac039d2507cb186af34403a544.jpg

Alles is getest en gebenchmarkt en zowel de Processor als de videokaart houden het hoofd koel zelfs met de huidige tropische temperaturen van 30 Graden.

Test.thumb.jpg.4ec287a3461648fc1070be1555cddbe1.jpg

Nu kan ik zelf alles gaan vermelden hier maar het is al uitvoerig door anderen getest en beschreven vandaar dat ik voor de geïnteresseerde jullie doorverwijs nar de volgende pagina Intel Intel Xeon E5-2650 v2 Boxed Review door ShaiNe met heel veel dank hiervoor.

Het enige minpunt tot nu toe is de geïnstalleerde geluidskaart welke 5.1 audio ondersteund maar helaas de aansluitingen ervoor slechts stereo zijn. Normaal kan je dan de Line en Microfoon aansluiting configureren als Achter en Centre subwoofer maar helaas werkt dat bij dit moederbord niet. Vandaar maar een USB 5.1 geluidskaart besteld omdat het nog vrije PCI 4 x slot door de videokaart afgedekt wordt en je dus aangewezen bent op een externe geluidskaart.

Deze Dus:USBGeluidskaart.thumb.jpg.3e3e3df7d5d89413f50d5062768766c5.jpg

Welke vandaag besteld is zodat ik weer volop kan genieten van mijn 5.1 audio files.

Kortom een echte aanrader voor een pc bouwer zelfs nog anno 2023 terwijl het toch oude hardware welke opnieuw uitgebracht is maar omdat het een Server configuratie is nog steeds snel en van deze tijd. Ben jij een leek op het gebied van pc bouwen begin er dan niet zelf aan maar laat het doen aangezien er wel wat bij komt kijken mbt het instellen en assembleren / configureren van de hardware.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen mvgr Gerard 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De C-Media externe geluidskaart is binnen en werd compleet met driver / software CD en USB kabel geleverd waardoor instaleren een makkie was. CD inleggen en starten en tijdens de installatie het USB kabeltje inpluggen waarna de installatie vanzelf verder gaat.

C-media5.1externegeluidskaart.thumb.jpg.f4bb9bfd70cb0643a17e9a74b1f109aa.jpg

En Voilà klaar is kees in dit geval dan Gerard dan.

We kunnen nu weer volop genieten van onze 5.1 Sound. 

Kortom alles bij elkaar een geweldige upgrade voor een Aliexpress prijsje (€ 250,-.)

De spellen draaien als een tierelier op de hoogste stand, Ik kan nu 6 A 2 pagina's (Links, Rechts, Boven, Onder, Voor en achter aanzicht) openen en tegelijk bewerken in Windows Paint als Bitmap (*.bmp) met een grootte van elk ruim 100 MB en de pc geeft nog geen krimp 😁😊👍😎 Ondanks de nodige koeling is hij nog redelijk stil maar natuurlijk niet zo stil als een normale pc aangezien het nu dus een server geworden is.

Tevens zelf nog maar ff de Cinebench R23 gedraaid waarop de pc de 11de plaats scoorde in de singlecore en de 9de in alleen de multicore test.

CinebenchR23.thumb.jpg.7afa7ed56d3cfe721a3888c25d3435db.jpg

Lijkt mij niet gek voor een pc'tje van €250,- Met andere woorden voor een thuisgebruiker meer dan voldoende en wat schets mijn verbazing voor slechts € 55 koop je bij ome Alie een Xeon E-5 2687Wv2 welke 8 cores heeft op 3.4 Ghz en max 4Ghz kan draaien.

XeonE5-2687WV2.thumb.jpg.0c2bc0217b83572ce49478ae222d100b.jpg

Dus kan ik nog altijd mijn upgrade upgraden naar nog sneller en zelfs naar 64 GB Geheugen. Door de NVMe M2 256GB SSD start de pc sneller op dan de boot duurt (minder dan 5 sec) en dit geeft hem een enorme boost kwa snelheid.

mvgr Gerard

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

FF een Update mensen.

Inmiddels enkele maanden verder kan ik nu vertellen dat ik over gegaan ben op een multi-boot Systeem.

De wat Gerard..... Een systeem dat wanneer het opstart je de keuze krijgt of je Windows 10 - Windows 11 - Linux Mint dan wel Linux Zorin Pro wil opstarten. (en ja mensen deze zijn wel volledig Legaal en Linux Mint is zelfs helemaal gratis)

Waarom Gerard..... Nou omdat ik het kan en wil aangezien pc's een van mijn grote hobby's is. Daarom heb ik er ook maar 4 wel allemaal oudjes lui ik ben tenslotte geen miljonair. Ik wilde namelijk ook wel eens weten hoe Linux het doet op deze oude maar toch nieuwe Xeon Server PC mede ook omdat Windows 10 gaat stoppen in 2025 en Windows 11 wel geinig is maar mijn inziens te veel van je wil weten en je ook nog gratis reclame voor geschoteld krijgt.

Nou kan ik kort zijn en zeggen dat het fantastisch werkt en mijn inziens Linux zelfs nog sneller is dan Windows.

Maar als je geboren en getogen bent met Windows (zoals ik) en vooral als je alles wil doorgronden en weten hoe het werkt dan is Linux toch wel een uitdaging.

LET OP wil je alleen maar programma's starten en er mee werken dan is Linux Mint volgens mij zelfs veel beter dan Windows zeker in combinatie met bv je Google account wat er voor zorgt dat je contacten, Afspraken en favorieten bladwijzers gesynchroniseerd worden (een en ander wel ff instellen in Chrome en het email programma)

Maar ik had dus nog een SSD liggen en heb hierop de Linux varianten geïnstalleerd terwijl ik de Nvme ssd verkleind heb en er Windows 10 had bij gezet. JUISTE VOLGORDE IS eerst Windows liefst oudste versie eerst daarna pas de Linux versies.

Je moet dan verschillende partities aanmaken voor elk besturingssysteem 1 of meerdere OF deze worden vanzelf aangemaakt tijdens de installatie.

Ik ga jullie echter niet vervelen met hoe je dit moet doen omdat een Leek al snel de zaak kan verklooien en geloof mij ik spreek uit ervaring. Er zijn trouwens genoeg forums waar uitgelegd wordt hoe je dit moet doen en bv Linux Mint naast Windows instaleren is eigenlijk kippetje omdat een kind de was kan doen.

Maar in ieder geval ben ik dus nog steeds ontzettend blij met mijn Multi Booy Xeon Server Systeem.

Gr Gerard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden