Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

Ingeschreven als zakelijk inkoper bij Ali, btw en inklaringskosten via PostNL


anouk.hendriks

Vraag

Ik heb na 1 juli 2 pakketjes van Ali binnen gekregen, beiden inkoop rond de €8. Bovenaan in mijn Ali account stond de optie “btw vrij voor geverifieerde zakelijke inkoper”. Hier heb ik mijn btw nummer ingezet en mijn account is actief. Ik heb dus ook geen btw betaald met afrekenen. Ik lees hier verder niets over dat andere mensen dit ook hebben?

Nu kwamen de pakketjes aan en kreeg ik een btw factuur (dit is oke, dat boek ik in), maar ook inklaringskosten. 
Komen er vanaf nu altijd inklaringskosten bij een order of komt dit omdat ik geen btw heb betaald en de order langs de douane moet?

Ali express is aangesloten bij IOSS, dus is inklaren niet nodig, toch?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groetjes Anouk

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
2 minuten geleden, anouk.hendriks zei:

Ik heb na 1 juli 2 pakketjes van Ali binnen gekregen, beiden inkoop rond de €8. Bovenaan in mijn Ali account stond de optie “btw vrij voor geverifieerde zakelijke inkoper”. Hier heb ik mijn btw nummer ingezet en mijn account is actief. Ik heb dus ook geen btw betaald met afrekenen. Ik lees hier verder niets over dat andere mensen dit ook hebben?

Nu kwamen de pakketjes aan en kreeg ik een btw factuur (dit is oke, dat boek ik in), maar ook inklaringskosten. 
Komen er vanaf nu altijd inklaringskosten bij een order of komt dit omdat ik geen btw heb betaald en de order langs de douane moet?

Ali express is aangesloten bij IOSS, dus is inklaren niet nodig, toch?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

Groetjes Anouk

Goede vraag, waar ik geen 100% antwoord op heb...

Het lijkt er dus op dat je door het invoeren van je BTW-nummer, de BTW verlegd hebt bij aankoop. Ik DENK dat als je de BTW gewoon 'betaald' had bij AliExpress, je de factuur van AliExpress gewoon in je boekhouding kon inboeken. 

Dan had je (bij 8 euro) sowieso geen extra koste in NL gehad. 

Dit is echter gedeeltelijk een boekhoudkundige vraag, dus zou ik dat ook even voorleggen bij je boekhouder. Als de factuur vanuit AliExpress gewoon ingeboekt kan worden, dan zou dat de ideale manier van bestellen zijn.

Voor de volledigheid dus: als je op AliExpress bij afrekenen wel BTW betaalt, dan komen er normaliter geen inklaringskosten bij in NL/BE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yes dat zal ik doen. Ik kan bij Ali nergens mijn vraag kwijt. Er wordt alleen uitgelegd over btw door een bot. Ik heb nu een order geplaatst zonder btw nummer en btw betaald, ik ben benieuwd of er nu extra kosten aan zitten. De boekhouder gaf aan dat de facturen gewoon ingeboekt mogen worden. Hopelijk komen er geen extra kosten bij, dan veranderd er eigenlijk niks, want de btw kan teruggevorderd worden. Inkopen met een btw nummer is dus nadelig, want nu moet het langs de douane en komen er sowieso de inklaringskosten bij, plus betaal je alsnog btw hier aan de grens. Dus dat Ali deze optie aanbied is mij niet duidelijk. Ik laat het even weten!

Groetjes Anouk

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden