Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

beste keuze webshop China


Sofie

Vraag

Hoi allen,

Ik ben een echte Newbie hier en wil graag als bedrijf enkele items bestellen uit China. Mijn vraag is echter of het als bedrijf beter is om via Alibaba te bestellen of via Aliexpress? Op Alibaba zijn natuurlijk de MOQ veelal hoger, maar de prijzen dus veel lager. Doch is er iemand met ervaringen die een vergelijking tussen Alibaba an Aliexpress kan maken inzake klachtenbehandeling, productkwaliteit, leveringszekerheid etc?  Ik nam me dus voor om enkele samples te bestellen bij 1 enkel bedrijf en kwam aan een pakketwaarde van 28€, dwz. producten, incl. verzending van China naar België. Daar komt achteraf nog BTW bij én verzending naar mijn bedrijfsadres.. Ik kwam als ik het goed had op bijna 100€!!! voor 3 samples van om en bij de 0,50€... Vandaar mijn vraag, is er bij Aliexpress de verzending naar je Belgisch adres inbegrepen? (Misschien domme vraag, maar zoals gezegd, helemaal nieuw hiermee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 6-3-2022 om 13:07, Sofie zei:

Hoi allen,

Ik ben een echte Newbie hier en wil graag als bedrijf enkele items bestellen uit China. Mijn vraag is echter of het als bedrijf beter is om via Alibaba te bestellen of via Aliexpress? Op Alibaba zijn natuurlijk de MOQ veelal hoger, maar de prijzen dus veel lager. Doch is er iemand met ervaringen die een vergelijking tussen Alibaba an Aliexpress kan maken inzake klachtenbehandeling, productkwaliteit, leveringszekerheid etc?  Ik nam me dus voor om enkele samples te bestellen bij 1 enkel bedrijf en kwam aan een pakketwaarde van 28€, dwz. producten, incl. verzending van China naar België. Daar komt achteraf nog BTW bij én verzending naar mijn bedrijfsadres.. Ik kwam als ik het goed had op bijna 100€!!! voor 3 samples van om en bij de 0,50€... Vandaar mijn vraag, is er bij Aliexpress de verzending naar je Belgisch adres inbegrepen? (Misschien domme vraag, maar zoals gezegd, helemaal nieuw hiermee)

Hallo Sofie!

Logische vraag!

In principe is het als volgt: 

  • Alibaba - zakelijk. Hier worden vaak producten in bulk ingekocht om door te verkopen. Er is hier inderdaad vaak een minimale bestelhoeveelheid (MOQ). 
  • Aliexpress - gericht op consumenten. Losse producten kopen, geen MOQ.

In principe is verzenden op AliExpress gratis (of het bedrag dat erbij gemeld wordt). Als je hier als privépersoon een bestelling plaatst (< € 150) dan wordt de BTW-afhandeling gedaan door AliExpress. Dit betekent dat je (in principe) geen extra kosten hebt bij levering in België. Bestel je zakelijk, dan wordt de BTW, inklaring en eventueel invoer door Bpost afgehandeld en dan ben je (een stuk) meer kwijt. 

Meer info hierover kun je hier vinden: https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur geleden, Ruud zei:

Hallo Sofie!

Logische vraag!

In principe is het als volgt: 

  • Alibaba - zakelijk. Hier worden vaak producten in bulk ingekocht om door te verkopen. Er is hier inderdaad vaak een minimale bestelhoeveelheid (MOQ). 
  • Aliexpress - gericht op consumenten. Losse producten kopen, geen MOQ.

In principe is verzenden op AliExpress gratis (of het bedrag dat erbij gemeld wordt). Als je hier als privépersoon een bestelling plaatst (< € 150) dan wordt de BTW-afhandeling gedaan door AliExpress. Dit betekent dat je (in principe) geen extra kosten hebt bij levering in België. Bestel je zakelijk, dan wordt de BTW, inklaring en eventueel invoer door Bpost afgehandeld en dan ben je (een stuk) meer kwijt. 

Meer info hierover kun je hier vinden: https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt Ruud voor de info. Nog een vraag of ik dan bij Aliexpress ook een "zakelijk account" kan openen (zoals dat ook bij de EU-webshops en Amazon het geval is...) Ben het op de website nog niet tegengekomen... kan natuurlijk ook zo zijn dat ik erover gekeken heb... 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zojuist, Sofie zei:

Bedankt Ruud voor de info. Nog een vraag of ik dan bij Aliexpress ook een "zakelijk account" kan openen (zoals dat ook bij de EU-webshops en Amazon het geval is...) Ben het op de website nog niet tegengekomen... kan natuurlijk ook zo zijn dat ik erover gekeken heb... 😉

Dat kan, door je BTW nummer toe te voegen aan de achterkant van AliExpress, maar... Dan wordt de BTW-afhandeling (incl. inklaring en invoer) door de NL/BE douane gedaan en heb je dus (veel) extra kosten...

Tegenwoordig zie ik veel ondernemers die bestellen op Aliexpress de 'gewone' factuur inboeken. Ben echter geen boekhouder, dus weet niet hoe de Belastingdienst daarover denkt:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ow... ja, dan is de fun er ook weer af....

Ik ga het alvast eens bekijken want heb nu een enkel product besteld via privé (als test).

Als de levering goed is kan ik afstemmen met de accountant hoe we dit in de toekomst op gaan lossen...

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden