Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

Tweemaal BTW betalen?


JanB

Vraag

Hallo,

Even een vraag die wel niet direct met AliExpres te maken heeft, maar wel met de BTW en de nieuwe regels. Volgens wat ik hier lees zouden er geen bijkomende kosten aangerekend worden als men bij de aankoop BTW betaald heeft.

Welnu, in april heb ik een verwarmingsweerstand voor een behangafstoomapparaat besteld in Groot Brittanië, dat nu buiten de EU ligt.

Op de factuur betaalde ik materiaal (£38.51), portkosten (£17.00) en 20 % BTW op materiaal en portkosten. Totaal bedrag £66.61.

Op 9 juni ontving ik echter ook een factuur van FedEx (die mij het pakje bezorgden) waarin “douane administratiekosten” (€15,00) en “BTW bij invoer” (21% op het reeds betaalde bedrag) aangerekend wordt. Totaal bedrag € 28.52.

Ik betaal dus 2 x BTW en dan nog eens administratiekosten. Is dit normaal?

Zo zou ik voor een aankoop van ongeveer €45.00 (£38.51) in totaal dus €106.1 betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok, zoals beloofd zou ik hier nog op terug komen.

Ik DENK dat onderstaande het antwoord is, heb er echter geen bevestiging voor.

Als consument dien je BTW te betalen als je in de UK koopt (heb je ook gedaan) en het is dan - wederom denk ik - ook nog eens zo dat je extra kosten dient te betalen zodra deze de EU binnenkomen. Helaas lijkt het dus te kloppen. 

Wel zou ik contact opnemen met de verkoper. Heb dat (in januari) ook met een product uit de UK gehad, zij hebben het toen uiteindelijk vergoed, maar dat zijn ze niet verplicht.

Nogmaals: ik ben er niet 100% zeker van dat dit het correcte antwoord is, maar ik denk dat het zo werkt dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Ruud zei:

Ok, zoals beloofd zou ik hier nog op terug komen.

Ik DENK dat onderstaande het antwoord is, heb er echter geen bevestiging voor.

Als consument dien je BTW te betalen als je in de UK koopt (heb je ook gedaan) en het is dan - wederom denk ik - ook nog eens zo dat je extra kosten dient te betalen zodra deze de EU binnenkomen. Helaas lijkt het dus te kloppen. 

Wel zou ik contact opnemen met de verkoper. Heb dat (in januari) ook met een product uit de UK gehad, zij hebben het toen uiteindelijk vergoed, maar dat zijn ze niet verplicht.

Nogmaals: ik ben er niet 100% zeker van dat dit het correcte antwoord is, maar ik denk dat het zo werkt dus!

Ruud,

Alvast dank voor je antwoord. Ik zal de leverancier contacteren.

Maar dit zou dus verschillend zijn van de afhandeling met goederen die van AliExpress (of Wish?) komen. Want ik had begrepen dat van zodra BTW aangerekend wordt op de aankoopfactuur (op materiaal + verzendingskosten) er geen bijkomende administratieve kosten zouden zijn (zoals de € 15,00 die FedEx mij aanrekent). Of zou er in België nog altijd administratiekosten aangerekend worden voor alles wat van buiten de EU komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
15 minuten geleden, JanB zei:

Ruud,

Alvast dank voor je antwoord. Ik zal de leverancier contacteren.

Maar dit zou dus verschillend zijn van de afhandeling met goederen die van AliExpress (of Wish?) komen. Want ik had begrepen dat van zodra BTW aangerekend wordt op de aankoopfactuur (op materiaal + verzendingskosten) er geen bijkomende administratieve kosten zouden zijn (zoals de € 15,00 die FedEx mij aanrekent). Of zou er in België nog altijd administratiekosten aangerekend worden voor alles wat van buiten de EU komt?

Dat ligt iets genuanceerder: AliExpress rekent BTW namens de EU, dat doet deze UK-verkoper niet. Dat is het verschil tussen beide partijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden