Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

BTW afgedragen bij afrekenen maar toch inklaringskosten + btw betalen


Sahri

Vraag

Ik heb op 1 juli, toen de nieuwe btw regels net ingingen, iets besteld en afgerekend. Uiteraard moest ik daar btw overheen betalen en dat stond er ook bij (taxes). Echter nu (een slordige 3 week later) kreeg ik de melding van de postNL app dat ik voor deze zending inklaringskosten en BTW moest betalen (€1,87 btw + €7 afhandelingskosten) Ik heb die btw al betaald, al bij het afrekenen! Zit postNL hier nu de boel stelselmatig te bedonderen of zo of heeft de verkoper de BTW aangifte niet (goed) gedaan?

  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
15 uren geleden, Sahri zei:

Ik heb op 1 juli, toen de nieuwe btw regels net ingingen, iets besteld en afgerekend. Uiteraard moest ik daar btw overheen betalen en dat stond er ook bij (taxes). Echter nu (een slordige 3 week later) kreeg ik de melding van de postNL app dat ik voor deze zending inklaringskosten en BTW moest betalen (€1,87 btw + €7 afhandelingskosten) Ik heb die btw al betaald, al bij het afrekenen! Zit postNL hier nu de boel stelselmatig te bedonderen of zo of heeft de verkoper de BTW aangifte niet (goed) gedaan?

Dat is vreemd 🤔 Kan het misschien een "nepbericht" zijn? Je moet tegenwoordig zo voorzichtig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, Jomulder zei:

Vind het erg vreemd. Misschien even contact opnemen met postnl.

Ok, maar heb al betaald want zoveel tijd om bezwaar te maken had ik niet meer. Maar ik ga het terugvragen tot de laatste cent. Het gaat me niet meer om het geld; dit is een principekwestie geworden. Ik vind het namelijk van de zotte dat ze enkel de BTW teruggeven en niet de afhandelingskosten. Lekker makkelijk verdienen zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is inderdaad vreemd! Kan (en moet) eigenlijk wel een foutje zijn van PostNL/Douane.

Je hebt namelijk in je account op AliExpress een factuur staan, waarop de BTW zichtbaar is die betaald hebt. Op deze manier kun je bewijzen dat deze al voldaan is. 

Meer info over hoe je deze kunt downloaden, lees je hier: https://chinafans.nl/aliexpress-factuur-downloaden/

Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Sahri zei:

Ok, maar heb al betaald want zoveel tijd om bezwaar te maken had ik niet meer. Maar ik ga het terugvragen tot de laatste cent. Het gaat me niet meer om het geld; dit is een principekwestie geworden. Ik vind het namelijk van de zotte dat ze enkel de BTW teruggeven en niet de afhandelingskosten. Lekker makkelijk verdienen zo!

Idd ja...makkelijk verdienen willen we allemaal wel 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 minuten geleden, Ruud zei:

Dit is inderdaad vreemd! Kan (en moet) eigenlijk wel een foutje zijn van PostNL/Douane.

Je hebt namelijk in je account op AliExpress een factuur staan, waarop de BTW zichtbaar is die betaald hebt. Op deze manier kun je bewijzen dat deze al voldaan is. 

Meer info over hoe je deze kunt downloaden, lees je hier: https://chinafans.nl/aliexpress-factuur-downloaden/

Hou je ons op de hoogte?

@Ruud ik denk dat @Sahrions echt wel op de hoogte houd. Want ik vind het zo'n vreemde situatie en dat van postnl. Het brengt een hoop verwarring voor de mensen 🤪

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
30 minuten geleden, Ruud zei:

Dit is inderdaad vreemd! Kan (en moet) eigenlijk wel een foutje zijn van PostNL/Douane.

Je hebt namelijk in je account op AliExpress een factuur staan, waarop de BTW zichtbaar is die betaald hebt. Op deze manier kun je bewijzen dat deze al voldaan is. 

Meer info over hoe je deze kunt downloaden, lees je hier: https://chinafans.nl/aliexpress-factuur-downloaden/

Hou je ons op de hoogte?

Ja die invoice heb ik al. Maar moet ik wachten met bezwaar maken nadat ik het pakketje heb gekregen? Ik moet namelijk de waarde die die verkoper heeft ingevuld ook weten en volgens mij staat dat niet op de invoice en de Chinezen vullen standaard een lagere waarde in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb dus precies hetzelfde gehad met 1 pakket en heb bezwaar aangetekend en mijn invoice meegestuurd dit was postnl hun reactie in de mail op het bezwaar

 

De BTW die u heeft betaalt is voor het land van afkomst. De inklaringkosten is voor de Nederlandse overheid. Dit zijn BTW en afhandelingskosten voor Nederland. Om de zending te ontvangen zult u deze inklaringkosten moeten betalen. 

Ik hoop dat ik u zo voldoende heb geïnformeerd.

 

Heeft u nog vragen?

Op postnl.nl/klantenservice vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen. Daarnaast vindt u hier hoe u contact met ons kunt opnemen als u het antwoord op uw vraag niet kunt vinden. U kunt ook op deze e-mail reageren.

 

 

Met vriendelijke groet, 

Bettine
Klantenservice Consumenten 

 

  • Confused 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit kwam ik tegen op de postnl website:

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat ik weet waar het fout gaan heb zojuist weer een stapel pakketjes ontvangen zonder problemen alleen geen van allen hebben er een sticker met een bedrag erop staan. Het pakket waar ik wel voor moest betalen had dit namelijk wel en dan gaat postnl wel inklaren en btw betalen en dit bij jou verhalen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
3 uren geleden, Deimolishor zei:

ik heb dus precies hetzelfde gehad met 1 pakket en heb bezwaar aangetekend en mijn invoice meegestuurd dit was postnl hun reactie in de mail op het bezwaar

 

De BTW die u heeft betaalt is voor het land van afkomst. De inklaringkosten is voor de Nederlandse overheid. Dit zijn BTW en afhandelingskosten voor Nederland. Om de zending te ontvangen zult u deze inklaringkosten moeten betalen. 

Ik hoop dat ik u zo voldoende heb geïnformeerd.

 

Heeft u nog vragen?

Op postnl.nl/klantenservice vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen. Daarnaast vindt u hier hoe u contact met ons kunt opnemen als u het antwoord op uw vraag niet kunt vinden. U kunt ook op deze e-mail reageren.

 

 

Met vriendelijke groet, 

Bettine
Klantenservice Consumenten 

 

In China hebben ze voor zover ik weet geen BTW en voor 1 juli heb ik nooit btw hoeven afdragen bij mijn aankopen op AliExpress. Dat extra regeltje is er pas op 1 juli gekomen. Ze misbruiken dit gewoon om er wat aan te kunnen verdienen.

1 uur geleden, Jomulder zei:

Btw betaald voor het land van afkomst???

Ik vind dit heel vreemd hoor. 

Ik hoop dat er iemand hier op het forum is die er meer over weet. 

Dat is gewoon een kulsmoes om meer geld af te troggelen. AliExpress maakt gebruik van het zogeheten éénloket-systeem waar je vooraf btw betaalt zodat je die inklaringskosten niet hebt als het pakket in Nederland aankomt. Dit heeft in het nieuws gestaan. PostNL maakt misbruik van deze btw wet om ons meer geld afhandig te maken. Ik heb op het forum van Radar ook een draadje aangemaakt want ik vermoed dat ik verre van de enige ben die op deze manier bedonderd wordt door PostNL met deze wet.

1 uur terug, Jomulder zei:

Ik heb het idee dat het een nepbericht is, ik weet het niet.

Kijk een op www.postnl.nl.

https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/phishing-of-fraude/wat-is-phishing-smishing/

Ik zag in de APP van postNL dat ik moest betalen. Hoe kan dit nou nep zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Sahri zei:

In China hebben ze voor zover ik weet geen BTW en voor 1 juli heb ik nooit btw hoeven afdragen bij mijn aankopen op AliExpress. Dat extra regeltje is er pas op 1 juli gekomen. Ze misbruiken dit gewoon om er wat aan te kunnen verdienen.

Dat is gewoon een kulsmoes om meer geld af te troggelen. AliExpress maakt gebruik van het zogeheten éénloket-systeem waar je vooraf btw betaalt zodat je die inklaringskosten niet hebt als het pakket in Nederland aankomt. Dit heeft in het nieuws gestaan. PostNL maakt misbruik van deze btw wet om ons meer geld afhandig te maken. Ik heb op het forum van Radar ook een draadje aangemaakt want ik vermoed dat ik verre van de enige ben die op deze manier bedonderd wordt door PostNL met deze wet.

Ik zag in de APP van postNL dat ik moest betalen. Hoe kan dit nou nep zijn?

Ik heb géén idee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update jongens. Ik heb het pakket gekregen maar het bleek om iets heel anders te gaan. Het was een verloren gewaande zending uit Engeland. Daar was echter geen BTW over betaald dus ja, dan mag je dokken. Ik had al maanden niets gehoord over de zending en het was m'n aandacht ook ontsnapt dus logisch dat ik aannam dat het om het pakketje uit China ging waar ik al 5 week op wacht. Ik ga binnenkort maar even verhaal halen bij de douane.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden