Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

Het grote BTW en inklaringskosten vragentopic


Haas

Vraag

Mijn 1e vraag zou ik graag stellen. Ik zie dat er steeds meer webshops verzenden vanuit EU landen aanbieden, betekend dat de btw kosten in de prijs al zijn berekend en er geen extra kosten bij aflevering worden berekend. Heb ik dit goed begrepen?

Groet,

Harm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn veel vragen over de BTW, invoerrechten en inklaringskosten van zendingen buiten de EU. Er zijn twee mogelijkheden

1. Je betaalt BTW (21%) aan de retailer bij het afrekenen en deze zorgt dat de BTW op de juiste manier wordt afgedragen. Je hebt dan geen extra kosten aan de deur.

2. De retailer rekent geen BTW. Je hebt dan BTW + inklaringskosten 'aan de deur', dus die dienen in NL en BE betaald te worden.

AliExpress gaat - als het goed is - voor optie 1, waardoor er dus GEEN extra kosten meer zijn in Nederland.

Meer info over dit onderwerp kun je in deze uitgebreide gids terugvinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als AliExpress dus - als het goed is voor optie 1 gaat, waarom zijn er op Ali dan webshops die verzending aanbieden uit EU landen. Ik heb nu iets besteld bij Ali en gekozen voor verzending uit Belgie.  Met deze optie betaal je wel meer verzendkosten als uit China.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
12 uren geleden, Haas zei:

Als AliExpress dus - als het goed is voor optie 1 gaat, waarom zijn er op Ali dan webshops die verzending aanbieden uit EU landen. Ik heb nu iets besteld bij Ali en gekozen voor verzending uit Belgie.  Met deze optie betaal je wel meer verzendkosten als uit China.

Dit kan een aantal redenen hebben:

  1. Het product is sneller bij 'de klant'
  2. Mensen vinden 'uit China' bestellen wat spannend
  3. Ze hebben afspraken met lokale warehouses om de distributie beter te regelen
  4. ...

Het heeft in ieder geval niet direct met de BTW-regels te maken. Voordeel is en blijft: de BTW is al betaald en het product is sneller in huis!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb zo mijn twijfels over de webshops van Ali die beweren uit EU landen te kunnen leveren.  Heb voor de test een bestelling gedaan bij een shop die beweerd te kunnen leveren uit een EU land. Verzendkosten zijn vele malen meer als het product, maar dit terzijde. Wat blijkt na 2 dagen als ik via View Details kijk naar View Delevery details het via Czech Post naar Post.nl gaat. Track and Trace  3 SWLT........is van DHL.  Volg ik de zending via www.parcelsapp.com zie ik dat de zending sinds 2 dagen in Shenzhen verwerkt wordt.

In de webshop aangegeven dat ik shipping Belgie wil, zou verwerkt worden door DHL/BPost.be. Als het blijkt  dat het toch in China verwerkt wordt, komt het na 01 juli 2021 binnen en dat is dan kassa. Of heb ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat goed deze site 👍


@HaasDat vraag ik mij ook af, wat betekent "Vanaf 1 juli btw kosten". Pakketjes die worden besteld vanaf 1 juli of pakketjes die vanaf dan bij de douane binnenkomen.. 🤨
Ik zit al erg lang te wachten op een pakketje van aliexpress twv. E.2,-. Op 27 mei is deze verzonden, op 2 juni staat er bij 'ingeklaard door de douane' en vanaf 8 juni staat ie op 'levering'. Ik was nog helemaal niet op de hoogte van de btw kosten/inklaringskosten, maar op zich.. een pakketje dat eind mei is besteld is er toch nog ruim voor zou ik denken.. en hij is in principe langs de douane geweest. Maar waarom duurt het dan zo vreselijk lang... 

aangepast door Melina
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 24-6-2021 om 20:21, Haas zei:

Heb zo mijn twijfels over de webshops van Ali die beweren uit EU landen te kunnen leveren.  Heb voor de test een bestelling gedaan bij een shop die beweerd te kunnen leveren uit een EU land. Verzendkosten zijn vele malen meer als het product, maar dit terzijde. Wat blijkt na 2 dagen als ik via View Details kijk naar View Delevery details het via Czech Post naar Post.nl gaat. Track and Trace  3 SWLT........is van DHL.  Volg ik de zending via www.parcelsapp.com zie ik dat de zending sinds 2 dagen in Shenzhen verwerkt wordt.

In de webshop aangegeven dat ik shipping Belgie wil, zou verwerkt worden door DHL/BPost.be. Als het blijkt  dat het toch in China verwerkt wordt, komt het na 01 juli 2021 binnen en dat is dan kassa. Of heb ik het mis?

 

2 uren geleden, Melina zei:

Wat goed deze site 👍


@HaasDat vraag ik mij ook af, wat betekent "Vanaf 1 juli btw kosten". Pakketjes die worden besteld vanaf 1 juli of pakketjes die vanaf dan bij de douane binnenkomen.. 🤨
Ik zit al erg lang te wachten op een pakketje van aliexpress twv. E.2,-. Op 27 mei is deze verzonden, op 2 juni staat er bij 'ingeklaard door de douane' en vanaf 8 juni staat ie op 'levering'. Ik was nog helemaal niet op de hoogte van de btw kosten/inklaringskosten, maar op zich.. een pakketje dat eind mei is besteld is er toch nog ruim voor zou ik denken.. en hij is in principe langs de douane geweest. Maar waarom duurt het dan zo vreselijk lang... 

Helaas is er hier geen eenduidig antwoord op te geven omdat we nog niet weten hoe de praktijk werkt. 

Als we puur naar de regeltjes kijken, dan zou over alles dat NA 1 juli 2021 binnenkomt in BTW en mogelijk invoerrechten/inklaringskosten betaald moeten worden. Ook als het voor 1 juli besteld is. Hoe dit in de praktijk gaat werken en hoe de processen van PostNL/Bpost gaan lopen op dat moment is echter nog niet duidelijk.

Dus, theoretisch: ja hier dien je dan BTW en mogelijk invoer/inklaringskosten over te betalen. Alleen weten we dat pas als het pakketje daadwerkelijk binnen is..

Laat vooral weten hoe (en of) dat ook het geval is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 26-6-2021 om 19:16, Haas zei:

Dat deze order niet uit Belgie verzonden wordt moge duidelijk zijn, maar het is hier nog niet. Ben benieuwd hoe dit verloopt.

<trackinggegevens verwijderd: hiermee is het eenvoudig een privé-adres te achterhalen>
 

Heb even de gegevens verwijderd (er was wat persoonlijke info te herleiden). Het lijkt erop dat deze inderdaad uit China komt. Hoe dat precies werkt bij aankomst in BE durf ik niet te zeggen. Zou sowieso een bericht naar de verkoper sturen als er extra kosten zijn en eventueel een dispute openen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
33 minuten geleden, Elly zei:

Hoi Ruud,

duidelijke BTW uitleg! Bedankt.

Komen er nu ook altijd €4,- bezorgkosten bij per pakje?

groet, Elly.

Nee hoor, dat is per verkoper verschillend. Dit zie je altijd bij het afrekenen wat de verzendkosten zijn. In NL/BE zijn er geen extra verzendkosten

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, Erica zei:

Fijn dat AliExpress al de BTW betaalt en verrekent in de prijs. Maar hoe zit het met de inklaringskosten? Moet ik die nog wel aan PostNL betalen?

Nee, dan heb je geen extra kosten meer in Nederland/België (onder de 150 euro productwaarde incl verzendkosten)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Erica zei:

Fijn dat AliExpress al de BTW betaalt en verrekent in de prijs. Maar hoe zit het met de inklaringskosten? Moet ik die nog wel aan PostNL betalen?

De inklaringskosten zijn een soort 'administratiekosten' die Postnl of Bpost rekenen als ze een pakketje moeten aangeven bij de douane. Ze moeten dit doen zodra er nog BTW verschuldigd is. De douane vraagt jou dan om de BTW en de postbezorger rekent extra inklaringskosten voor de extra handeling die ze verrichten.

Omdat de douane vanaf nu geen BTW meer hoeft te incasseren (<150 euro) kan de postbezorger het pakketje direct bezorgen na aankomst in Nederland. Daardoor vervallen de inklaringskosten vanaf 01-07-2021 voor pakketjes onder de 150 euro. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
4 uren geleden, Ruud zei:

Nee hoor, dat is per verkoper verschillend. Dit zie je altijd bij het afrekenen wat de verzendkosten zijn. In NL/BE zijn er geen extra verzendkosten

Ruud, dus ik kan weer kopen onder de 150,- en mis ik de btw heb betaald komen er geen kosten per pakje bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minuten geleden, Elly zei:

Ruud, dus ik kan weer kopen onder de 150,- en mis ik de btw heb betaald komen er geen kosten per pakje bij?

Klopt helemaal! Als je < 150 euro koopt en de BTW is te zien bij het afrekenen op AliExpress (de stap NA het winkelmandje) dan zijn er geen extra kosten als het pakketje in NL/BE aan komt. Dat is in ieder geval de regel zoals hij op dit moment zou moeten gelden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
11 minuten geleden, Bram zei:

Mijn Vraag> Zou dat dan bij Alle verkopers van AlieXpress zo zijn . dat de BTW in de prijs bij afrekenen word meegenomen. moet je daar nog op letten per verkoper, betalen Wel/Niet BTW Betalen Bij  Afrekenen? 

In principe is dat voor ELKE verkoper, er is echter twee uitzonderingen: 

1. Als het bedrag > 150 euro is

2. Als het bedrijf van de verkoper binnen de EU gevestigd is (alhoewel die kans denk ik nihil is op Ali).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zodra je maar het uitchecken gaat en betalen dan zie je de rekening en onder de rekening staat belasting en daar onder staat als er korting is met coupons of munten die gaan nog van de totaalprijs af, heb je een shop gevonden met veel kortingen met coupons hebben we geluk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 22-6-2021 om 10:51, Haas zei:

Mijn 1e vraag zou ik graag stellen. Ik zie dat er steeds meer webshops verzenden vanuit EU landen aanbieden, betekend dat de btw kosten in de prijs al zijn berekend en er geen extra kosten bij aflevering worden berekend. Heb ik dit goed begrepen?

Groet,

Harm

Als de winkelier in China of elders buiten de eu is gevestigd betaal je btw, ook al worden de goederen vanuit de eu verzonden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

Hier dan een update wat betreft mijn testbestelling van 22 juli j.l. over verzending pakket uit EU landen, voor mij uit Belgie.

Na een paar dagen had ik zo al mijn twijfel of het wel uit Belgie verzonden zou worden. Ik kreeg namelijk een Track and Tracce nummer die mij niet bekent voor kwam. Wat bleek dit Track and Trace nummer was van YunExpress -DHL parcel.

Op de website van verkoper was dit niet te volgen alleen na hoop zoekwerk op  de site van YunExpress en parcelsapp.com, pakket is verwerkt in Shenzen en verzonden vanaf Dongguan. Vertrek 27 juni en aankomst 28 juni (waar??)  Op 2 juli vrijgegeven door YunExpress en overgedragen aan DHL Parcel. Bezorgt op 3 juli j.l.  Aan DHL niets geen btw betaald. Al met al je hoop op verzending EU is 0,0. Verzending uit EU land 2x zoveel als verzenden AliExpress Standard Shipping. Verkoper reageert op mail schouder ophalend.🤣😜

  • Like 1
  • Thanks 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja Harm dat heb je heel goed begrepen. mijn eerste bestelling gedaan bij AliExpress. bij afrekenen. betaal je BTW Kan je zelfs de factuur downloaden als bewijs . En geen extra kosten .Ook geen verzend kosten Maar"" dat verschild per verkoper net als het altijd al was. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden