Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 0

Het grote BTW en inklaringskosten vragentopic


Haas

Vraag

Mijn 1e vraag zou ik graag stellen. Ik zie dat er steeds meer webshops verzenden vanuit EU landen aanbieden, betekend dat de btw kosten in de prijs al zijn berekend en er geen extra kosten bij aflevering worden berekend. Heb ik dit goed begrepen?

Groet,

Harm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 22-6-2021 om 12:18, Ruud zei:

Er zijn veel vragen over de BTW, invoerrechten en inklaringskosten van zendingen buiten de EU. Er zijn twee mogelijkheden

1. Je betaalt BTW (21%) aan de retailer bij het afrekenen en deze zorgt dat de BTW op de juiste manier wordt afgedragen. Je hebt dan geen extra kosten aan de deur.

2. De retailer rekent geen BTW. Je hebt dan BTW + inklaringskosten 'aan de deur', dus die dienen in NL en BE betaald te worden.

AliExpress gaat - als het goed is - voor optie 1, waardoor er dus GEEN extra kosten meer zijn in Nederland.

Meer info over dit onderwerp kun je in deze uitgebreide gids terugvinden!

En in België?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 uur terug, Puckjuhhh zei:

Zijn alle webshops nu aangesloten bij IOSS en hoef je geen kosten te betalen aan de postbode (onder de 150 € ????

Nee, zeker niet alle webshops zijn aangesloten, helaas. ALS ze zijn aangesloten en er wordt BTW in rekening gebracht bij het afrekenen en het bedrag is <150 euro, dan hoef je inderdaad niets te betalen aan de postbode/douane. Dat doet de retailer dan voor je.

Webshops als AliExpress zijn wel aangesloten. Ik zal binnenkort kijken of ik een lijstje kan maken met shops die zijn aangesloten bij IOSS.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dank voor het antwoord, als er op de factuur die je download btw (VAT) staat vermeldt, betekent dit, dat er geen invoer/inklaringskosten zijn? Dat is me niet duidelijk ,ik kan nergens vinden of er nu wel/niet extra kosten zijn en of een shop is aangesloten bij IOSS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 10-7-2021 om 11:47, Puckjuhhh zei:

dank voor het antwoord, als er op de factuur die je download btw (VAT) staat vermeldt, betekent dit, dat er geen invoer/inklaringskosten zijn? Dat is me niet duidelijk ,ik kan nergens vinden of er nu wel/niet extra kosten zijn en of een shop is aangesloten bij IOSS.

Normaliter klopt dat inderdaad. Als je BTW betaalt op AliExpress (en dat staat op je factuur), dan heb je geen inklaringskosten/invoerrechten. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben me nu af aan het vragen...Ali-express is uiteraard voornamelijk gericht op consumenten, maar wat als ik voor de zaak herhaaldelijk test orders laat afkomen?

Kan ik nu dan ook middels de nieuwe facturen incl vermelding BTW/VAT, deze BTW in Nederland terug vragen?

Ik heb hier tot dusver nog geen eenduidig antwoord op kunnen vinden dus hoor graag of iemand al ervaring/inzicht heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 8-7-2021 om 15:04, Ruud zei:

Nee, zeker niet alle webshops zijn aangesloten, helaas. ALS ze zijn aangesloten en er wordt BTW in rekening gebracht bij het afrekenen en het bedrag is <150 euro, dan hoef je inderdaad niets te betalen aan de postbode/douane. Dat doet de retailer dan voor je.

Webshops als AliExpress zijn wel aangesloten. Ik zal binnenkort kijken of ik een lijstje kan maken met shops die zijn aangesloten bij IOSS.

Dat zou top zijn Ruud. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
46 minuten geleden, Vergilius zei:

Ben me nu af aan het vragen...Ali-express is uiteraard voornamelijk gericht op consumenten, maar wat als ik voor de zaak herhaaldelijk test orders laat afkomen?

Kan ik nu dan ook middels de nieuwe facturen incl vermelding BTW/VAT, deze BTW in Nederland terug vragen?

Ik heb hier tot dusver nog geen eenduidig antwoord op kunnen vinden dus hoor graag of iemand al ervaring/inzicht heeft

Ook ik heb geen eenduidig antwoord, maar ik DENK dat het kan. Uiteraard moet de factuur dan wel voldoen aan de voorwaarden gesteld door de Nederlandse fiscus. 

Met dit soort vragen kun je overigens het beste bij je boekhouder terecht: download een BTW-factuur (dus bestelling > 1 juli) en check of deze 'toegestaan' is om in te boeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
28 minuten geleden, Essie42 zei:

Is dat 100 % ,dat deze aangesloten zijn ?

Helaas kan (en wil) ik die garantie niet 100% geven, daarom ook de disclaimer onder de tabel hierin. Maar op basis van deskresearch lijken deze shops BTW te rekenen bij het betalen! Check ook de linkjes die erachter staan, daar is vaak meer info te vinden.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minuut geleden, Ruud zei:

Helaas kan (en wil) ik die garantie niet 100% geven, daarom ook de disclaimer onder de tabel hierin. Maar op basis van deskresearch lijken deze shops BTW te rekenen bij het betalen! Check ook de linkjes die erachter staan, daar is vaak meer info te vinden.

Toch bedankt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 uren geleden, Ruud zei:

Ook ik heb geen eenduidig antwoord, maar ik DENK dat het kan. Uiteraard moet de factuur dan wel voldoen aan de voorwaarden gesteld door de Nederlandse fiscus. 

Met dit soort vragen kun je overigens het beste bij je boekhouder terecht: download een BTW-factuur (dus bestelling > 1 juli) en check of deze 'toegestaan' is om in te boeken. 

Merci Ruud, ga dit inderdaad eens bij de boekhouder neerleggen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden