Ga naar inhoud
  • Vragen over shoppen in China? Word dan nu GRATIS lid en stel je vraag!

     

     

  • 4

Veelgestelde vragen over BTW, invoerrechten en inklaringskosten op AliExpress


Ruud

Vraag

Er zijn logischerwijs veel vragen over BTW, invoerrechten en inklaringskosten bij bestellen in China. Daarom hebben hieronder een aantal veelgestelde vragen met daarop de antwoorden!

Handige links: 

Deze vragen en antwoorden gelden specifiek voor AliExpress en andere shops die IOSS ondersteunen.

Hoe werkt de nieuwe BTW-regel?

De algemene BTW-regels is als volgt: bij alle producten < € 150 (inclusief verzendkosten) betaal je de BTW bij het afrekenen op AliExpress. Dat betekent dat je GEEN extra kosten hebt als het pakketje in NL/BE aankomt.

Ik zie geen BTW staan in het winkelmandje op AliExpress, hoe kan dat?

In het winkelmandje op AliExpress wordt de BTW nog niet getoond. Deze wordt pas zichtbaar in het scherm na het winkelmandje. De reden is eenvoudig: hier dien je je adres in te voeren en kan AliExpress berekenen wat de kosten zijn.

Mijn product wordt verzonden vanuit Europa, maar toch betaal ik BTW?

Dat klopt. Er wordt niet naar de verzendlocatie gekeken, maar naar het land waar de verkoper is ingeschreven. Veelal is dit China voor verkopers die op AliExpress actief zijn. De verzendlocatie is dus niet relevant, de bedrijfslocatie wel.

Wat gebeurt er met producten > € 150?

Hier berekent AliExpress geen BTW over, dit wordt gedaan door de lokale douane / postbedrijven. Je zult hier extra kosten over moeten betalen bestaande uit: BTW, invoerrechten en inklaringskosten.

Wat is VAT en waarom staat er geen BTW in bij het afrekenen?

VAT is de Engelse afkorting voor Value Added Tax. Dit is hetzelfde als BTW (Belasting Toegevoegde Waarde), maar dan dus in het Engels.

Wat als ik toch bericht krijg van post/douane dat ik moet betalen?

Als je de bestelling NA 1 juli 2021 hebt geplaatst en je hebt BTW betaald bij het afrekenen op AliExpress, dan is er een foutje gemaakt. Download dan dan factuur en toon deze aan de Post/douane als bewijs. Hoe je de factuur kunt downloaden, lees je hier.

Met deze vragen is in ieder geval de basis behandeld, heb je nog vragen, stel ze gerust!

aangepast door Jackootje
2021 gewijzigd naar 2022
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

0 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van dit forum, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden